dissabte, 18 d’abril del 2009

Una curiosa descripció del vestit tradicional català



El traje usado por el hombre Ampurdanés era tan ancho de calzón (cuixot) como ajustado de cuerpo, precisamente en el extremo superior, a propósito para arremangar-se; alto hasta el sobaco y sostenido por unos tirantes de seda abigarrados, cuyos extremos delanteros para más lujo caían ondulantes sobre el delantal del pantalón, y este delantal del ancho de la mitad delantera del cuerpo que lo vestía, junto con la inseparable faja de seda, por supuesto colorada, que sólo servía de lujo visto el hombre por detrás, pues la parte delantera la cubría el gran delantal descrito y en cuyos dos lados caían descuidadamente las dos extremidades o cabos de dicha faja. Cubríanse la parte superior del cuerpo con una chaquetita o chaleco tan diminutos y extremadamente cortos que más bien parecían hechos para desabrigo que no para abrigo, coronando semejante traje una gran gorra colorada (barretina vermella) de unos cuatro o cinco palmos de largo, tal que para poderla sostener sobre la cabeza había de plegarse en tres o cuatro dobles, obligando a su dueño a marcharse tieso, altivo y arrogante.

Breves observaciones a la historia del Ampurdán del señor Pella y Forgas por D. Miguel Torroella y Plaja, 1917





5 comentaris:

Ferran Porta ha dit...

"... obligando a su dueño a marcharse tieso, altivo y arrogante". No sembla una descripció molt amistosa; es veu que l'amor pel català ve de lluny :)

Bon cap de setmana.

Striper ha dit...

Un post molt interesanr i curios sobre el tema.

Anònim ha dit...

Hola!
Sóc una estudiant d' història de la URV. Juntament amb uns companys estic fen un blog, per una assigantura, sobre la vestimenta tradicional catalana i he trobat molt interssant la teva entrada.

Salutacions.
PD. tot i que l' entrada es de faci un temps, espero que vegis el comentari hehe.

Unknown ha dit...

Bona nit estudiant de la URV, gràcies pel teu correu. Sempre és agradable rebre correus de les persones que visiten i utilitzen el contingut del bloc. Espero que us serveixi.
Un plantejament: potser us aniria més bé utilitzar un wordpress que no pas un blogger.
Salut!
Núria

Anònim ha dit...

Hola!
gràcies per la suggerencia però l' utilitzem pq ens ho ha dit la professora i pq és part del exercici!

salut!